De Fly Fair 1996
(Hans M, 1996)

Op 1en 5 mei werd weer de tweejaarlijkse Beurs voor Vliegvisscrs ge­houden: de Fly Fair.

Dit evenement vindt altijd plaats in Hattum, vlak aan de Gelderse IJssel. Dat betekent water in de buurt en automatisch rijzen dan de contouren van Anne D en consorten voor je geestesoog op.

Een week voor de Fly Fair had ik al vrij genomen, want ik wilde ook wel eens op de IJssel vissen en lappen van brasems vangen. Gewapend met mijn kampeer outfit vertrok ik zondag 28 april en na anderhalf uur rijden was ik ter plaatse. Eventjes de tent opzetten en dan vissen, dacht ik. Dat eventjes werd bijna twee uur, want de tent wilde niet wat ik wilde. Dit alles onder grote hilariteit van Annemiek, die het hele schouwspel vanuit een luie stoel gadesloeg.

Eindelijk was het voor elkaar, maar omdat ik uitgeput was besloot ik nog maar even te wachten met vissen.

Tegen de avond kwamen de beren-vissers terug: Anne, Ab en Bert en ze vertelden dat de vis nog niet helemaal los was (Bullisme, wellicht).

's Avonds dronken we een biertje bij het kampvuur. Het was fris, maar dat mocht de pret niet drukken. De volgende ochtend zou ik de heren om 6.00 uur roepen. Alzo gedaan, waarna we naar Kampen reden, zo'n 25km verderop. Ter plekke aangekomen bleek dat ik werkelijk van alles bij me had, behalve hele kleine lichte Goudkopnimfjes (en die had ik nou net nodig). Alweer Bullisme?
(geen nood, Anne had er genoeg). Dus een paar 'geleend' en vissen. Hoe ik echter ook mijn best deed, er gebeurde niet veel. Ook Anne, Ab en Bert vingen weinig. De weersomstandigheden waren: droog, maar wel bewolkt en fris; vooral fris. Wilden we goed scoren, dan hadden we zon nodig, en die liet het afweten. Toch ving ik af en toe een voorn en een brasem.
Elke dag luisterden we gespannen naar de weerberichten, maar helaas...(Bullisme dringt onstuitbaar door lot aan de boorden van de IJssel).

Ondertussen werd ons groepje steeds kleiner, zodat ik tenslotte met 'dichard' alleen overbleef. Maar woensdagavond zou Yme de troepen komen versterken. Ik zie nog voor me hoe hij de camping op kwam lopen: in zijn ene hand een vuilniszak met daarin een waadpak, schoenen en een lunchpakketje voor vier dagen, in zijn andere hand een hengel en een winterpeen, waarop hij liep te kluiven (op die winterpeen wel te verstaan). In zijn kontzak zat een tandenborstel met afgebroken handvat en een tube tandpasta. Heerlijk lijkt het me als je zo op vakantie kunt gaan. Maar hij had óók de nimfen bij me die ik vergeten had. (Bedankt Yme.)

Ondertussen werd een gigantische tent op gezet voor de Fly Fair. Donderdagochtend gingen Anne, Yme en ik vissen (Och, weer eens iets anders!) Ondertussen was het een weinig gaan regenen en ondanks de 30mm in 24 uur vingen we nog wat ook!

's Avonds naar de kroeg alwaar we ontdekten dat een mix van Duvel, rode wijn en Brand bier heel vreemde effecten op een mens kan hebben. Yme wil jullie daar graag alles over vertellen. De volgende dag sliepen we dan ook maar eens uit.

In de namiddag kwamen er een hoop jongens van de Vlaardingse. Zo zag ik Jan, met z'n mooie houtdoosjes, Bas, Richard, Martin en Paul.

Martin vond dat hij zijn nieuwe bolide maar eens goed moest inrijden en had daarom besloten zijn geld en papieren maar thuis te laten, zodat hij het hele traject nog een keer kon rijden. Hij was niet de enige; ook de heer Schrick (pas lid bij ons) vergat zijn waadpak en kon het hele stuk weer terug. (Hoezo Bullisme?) 's Avonds met z’n allen een glaasje gedronken. Het was weer rete-gezellig. Zo tegen middernacht ging iedereen doodmoe naar bed. Even nog meende ik te zien dat Ymc een Oostenrijks hoedje op had, 'geleend' van onze nachbarn.

Zaterdagochtend was om 10.00 uur de officiële opening door Ad Swier en Kees Pootjes, en na het hijsen van een vlag in een klein klompje kon het feest beginnen. Jongens, wat ik hier allemaal gezien heb overtrof mijn stoutse dromen: hengels, lijnen, reels, vliegen en alle andere goedbedoelde rotzooi was hier te koop. Wat te denken van een schilderij van Ad Swier, getiteld 'Delphi Nights', (Ierland) kosten ƒ 10.000,00 splilcane hengels van ƒ 4000,00 of ATH reels van ƒ 1250,00 Zo zou ik uren door kunnen gaan (maar doe dit niet); het was er allemaal en ik keek mijn ogen uit.

's Avonds had Anne voor dertig man voedsel bij de Chinees gereserveerd, maar 15 man lieten het zonder afzeggen afweten. Schandalig gewoon, een ander woord heb ik daar niet voor!! Maar enfin, hel feest ging verder en we waren getuige van een kostelijke veiling onder leiding van de stiefbeens Willem Hoffman en Ad Swier.

De volgende dag uitgebreid over de diverse stands gestruind, ik geloof dat ik ze allemaal wel tien keer heb gezien. En dan, ineens, is alles weer voorbij en moet je terug naar huis. Met pijn in mijn hart werd de terugreis aanvaard. Ik pakte mijn spullen uit en hing alles te drogen.
Op Anne’s  vraag of ik hel de afgelopen week wel een beetje gezellig had gevonden kon ik antwoorden: het was fraai Anne, heel fraai.

Resumerend:
de IJssel is een mooi water met veel vis. Geluk speelt hier echter een grote rol. Zitten de brasem en de voorn niet onder de kant, dan is het moeilijk om hier te vangen. Bovendien speelt het water een belangrijke rol en dat zal dit keer een beetje tegen. Is het echter goed weer, dan zijn vangsten van 150 brasems op een dag eerder regel dan uitzondering.