VLIEGVISTRIP AMERIKA
(Jan R, 1997)

Na een lange periode van voorbereidingen variërend van het lezen, praten en sparen kon de echte voorpret beginnen. De reis naar Amerika werd geboekt! Samen met Peter Wuyster, (Hengelsport Arnhem) en Wim Moerman, die in 1995 al eens naar Montana en Yellowstone National Park waren geweest zouden we op maandag 16 september beginnen aan onze kampeer/visvakantie van 12 dagen.

Omdat we de kosten van onze vakantie binnen redelijke grenzen willen houden besluiten we naar Calgary - Canada te vliegen. Dat is naar mijn informatie de goedkoopste verbinding. Na een vlucht van ongeveer 9 uur komen we slechts 1 uur later aan in Galgary. (het is daar immers 8 uur vroeger....). Op het vliegveld staat onze rental car al klaar. Het is een Ford Windstar, een spacewagon model: ruim genoeg voor alle bagage en later voor 3 opgeblazen bellyboats. Alhoewel het midden in de nacht is als we klaar zijn om te vertrekken, besluiten we gewoon te gaan rijden en te kij­ken hoever we komen. Je begrijpt het al: we rijden in een ruk naar de plaats van bestemming! Deze reis kost met de nodige tussenstops zo'n 12 uur. Maar dan zijn we er: WEST YELLOWSTONE!

Voordat we deze Flyfishers town gaan bezoeken slaan we eerst het kamp op op een leuke camping aan het Hebgen Lake, ca. 5 km. van het vliegvissers Mekka. Het dorp West Yellowstone bevindt zich aan de toegang van het park en heeft alles wat een zichzelf respecterende vliegvisser zich kan wensen: 5 vliegviswinkels met een idioot groot assortiment aan begerenswaardige spulletjes. Uiteraard daarnaast ook diverse eetgelegenheden die we toch ook uit zullen moeten gaan proberen: slapen in een tent is immers primi­tief genoeg. Bovendien is het eten in Amerika niet duur en is het gezellig om voor en na een dag hard werken je te laten bedienen met alleruitgebreidste ontbijten en maaltijden. Verder kan het weer hier nogal wisselval­lig zijn met behoorlijke koude uitschieters en ook daarom is het indoor eten een prettige onderbreking van onze ontberingen. Yellowstone is een meer dan uitgestrekt berglandschap met rivieren en bos­sen en biedt een schitterend schouwspel van opspuitende geisers, explode­rende vulkanische moddergaten, warmwaterbronnen en watervallen. Dit alles tegen een achtergrond van alle kleuren van de regenboog waarin geel de hoofdrol speelt. Vandaar de naam Yellowstone. Verder is de wildstand goed! We zullen deze vakantie naast het horen van de jankende coyotes "oog in oog" staan met bizons, herten, elanden en beren.

Maar het belangrijkste waarvoor we zijn gekomen, zijn natuurlijk de meren, beken en rivieren. En die zijn er in alle vormen en maten. Vanaf de camping zullen we het Hebgen lake en verschillende rivieren bevissen. Bekende rivieren zoals de Madison en de Firehole river, maar ook de klei­nere en misschien wel mooiere beek Slough Creek.

De eerste dag vissen we op het Hebgen Lake met de door ons zelf meege­brachte bellyboats. Voor mij een geheel nieuwe en succesvolle ervaring. Voor het eerst als Donald Duck op het water en nog grote vissen vangen ook: wat wil ik nog meer? Wim zal hier het record van onze vakantie van­gen; een mooie regenboogforel van zo'n 70 cm. De volgende dag is de Madison aan de beurt die biedt om deze tijd van het jaar kans op grote forel die vanuit bet Hebgen Lake de rivier opzwemt om te paaien. Het is goed visweer, dus we zijn vol goede moed. Maar de vangst valt een beetje tegen. We vangen wel wat mooie forellen, maar echt spectaculair is het niet. Peter, die met een sinktip en een behoorlijk verzwaarde streamer de diepe­re pools afvist, weet later op de avond wel drie mooie grote vissen te van­gen.

De volgende 3 dagen gaan we ons geluk in het Yellowstone park beproeven. Op weg naar de verschillende wateren wordt er regelmatig gestopt om foto's te maken van van alles en nog wat. Van grondeekhoorntje tot bizon, van  pruttelende modderpot tot gigantische watervallen. Echt een waanzinnige entourage om in te kunnen gaan vissen. We besluiten als eerste naar Slough Creek te gaan. Om in Slough Creek te kunnen vissen moet je eerst een flinke wandeling van een uur maken, maar dat is in deze omgeving een genot om te doen. Het is schitterend weer en we gaan op pad.  Op de plek aangekomen blijken we niet de enige te zijn, ook Amerikanen hebben er graag een fikse wandeling voor over. Je hebt hier echter kilometers prachtig water ter beschikking, dus plek zat. Ondanks het zonnige weer en de behoorlijke hengeldruk zijn we redelijk succesvol, ik weet   6  mooie cutthroats te vangen en ook m'n maten weten regelmatig vissen te landen.

Onze laatste dag in het Yellowstonepark zullen we de Firehole bevissen. Ook dit is weer zo'n droom van een rivier; veel vis, maar moeilijk te van­gen. Toch kan je ook hier met wat moeite goede vangsten maken. Eigenlijk zijn we hier nog lang niet uitgekeken en uitgevist, maar ook de Big Horn schijnt alles te hebben wat je je als vliegvisser maar kan wensen. Vandaar dat we na 6 dagen ons kamp opbreken om naar de BIG HORN RIVER te gaan.

Gelukkig komen we tijdens onze 5 uur durende tocht langs de stad Livingston, waar we uiteraard een bezoek brengen aan de Fly Shop DAN BAILEY. Ook weer een wereld van interessante en absoluut "noodzakelij­ke" visbenodigdheden waar het goed toeven is en m'n creditcard goede diensten bewijst.

De rest van de week bevissen we de Big Hom. Het is een grote brede rivier met mooie wisselende karakters: zowel snelstromend als traagstromend. Grindbanken en eilandjes en verschrikkelijk veel vis! Er komen diverse soorten forel in voor van flinke afmetingen. Ook zit er char, een roofvis die bij wat warmere watertemperatuur de rivier optrekt en gelukkig heel goed op de vlieg te vangen is.

De Big Horn is maar beperkt van de kant te bevissen; het mooiste kan je hem (of is het haar) driftend met een boot bevissen wat wij dan ook een aantal keren doen. Een man aan de roeispanen om te sturen en 2 man aan de hengel om te vissen. We legden regelmatig op eilandjes aan om daar van de kant af mooie pools te bevissen. Zo vissend doe je een hele dag over 10 mijl rivier. Hier vind je je auto terug die door de bootverhuurder daar is neergezet zodat je de tijd volledig aan jezelf hebt. In de periode dat wij er zijn, drijven er veel afstervende plantenresten in de rivier wat het vissen soms wel erg lastig maakt. Ook het weer zit ons een beetje tegen. Toch weten we regelmatig mooie vissen te landen. Eigenlijk is 3 dagen vissen hier wel voldoende maar door omstandigheden moeten we de week hier in Ford Smith uitblijven. Op de terugweg richting Calgary doen we Craig aan, een klein plaatsje aan de Missouri river. We over­nachten in een fishing lodge met een flyshop. Het is er erg gezellig en we hebben meteen spijt dat we hier niet eerder naartoe gereisd zijn zodat we nog enkele dagen hadden kunnen vissen. Helaas! Het zit er voor ons op. We vertrekken de volgende ochtend na een goed ontbijt op ons gemak naar Calgary.

Mijn slotconclusie:
er zijn hier onvoorstelbaar veel mogelijkheden voor een onvergetelijke vliegvisvakan
tie, er is soms nogal wat hengeldruk maar er is altijd water te vinden waar het rustiger is of waar je zelfs alleen loopt te vissen.