Zalmvissen met John

(Hans K, 2001)

John was op zoek naar een plaatsvervanger voor Rob en vroeg mij of ik het leuk zou vinden om eens een keer op zalm te vissen. Nu, dat leek me inderdaad  wel wat. Ik had ooit in het grijze verleden eens een tweehandige zalmhengel aange­schaft en ik vond het wel een uitdaging om mijn geluk eens te beproeven met het vissen op zalm, bovendien had ik toch wat meer vakantiedagen gekregen op grond van mijn leeftijd, zogenaamde ouwelullendagen! Na overleg met het thuisfront en vervolgens weer met John besloten we om op 16 juni een week naar Ierland te gaan om domicilie te kiezen aan de Erriff River.

Snel handelen was belangrijk omdat we dan een vlucht konden boeken vanaf Schiphol naar International Airport Knock want vandaar was het slechts ca. twee uur rijden naar Aasleagh Lodge, in de buurt van het kleine dorpje Leenane in County Mayo.

Doordat er nadat wij geboekt hadden in Ierland en Nederland mond en klauw­zeer uitbrak, heeft de lerlandtrip lange tijd aan een zijden draadje gehangen. Maar goed, op 16 juni vertrokken we vanaf Schiphol naar Ierland. Na een korte vlucht van ca. 1.30 uur arriveerden we in Ierland en na de bekende formaliteiten te hebben verricht en de huurauto opgehaald te hebben gingen we eerst op weg naar het plaatsje Ballina. Door het plaatsje Ballina stroomt de River Moy, een zeer beroemde zalmrivier in Ierland en ver daarbuiten. Na aankomst kuierden we op ons gemak langs de oever, om een indruk te krijgen van het vissen daar ter plekke.

Er stonden reeds vele vissers en zo af en toe werd er een zalm gevangen. De River Moy is de zalmrijkste rivier in Ierland, om op dit gedeelte een plaatsje te krijgen voor een dag vissen moet je reeds jaren van te voren reser­veren en ook dan moet je nog maar afwachten of je een plaats krijgt. Als buitenlander is het extra moeilijk om daar eens te kunnen vissen, want buitenlanders op doorreis die alleen maar een dagje willen vissen, krijgen gegarandeerd geen vergunning toegewezen. Je moet daar dan echt een tijd je vakantie doorbrengen. Op een gedeelte van deze rivier (zo'n gedeelte heet een 'beat') is de zalm zeer talrijk, deze beat heet de Ridge Pool.

Hier stonden de vissers om de ca 50 meter en na een aantal worpen te heb­ben uitgevist, schuift iedere visser een paar passen op. Op het eind van deze beat aangekomen begin je dan weer opnieuw. Wordt er een zalm gevangen dan wordt er gefloten en komt er een mannetje aangelopen die de zalm nadat hij is uitgedrild, schept en vervolgens mee­neemt naar een lokaal dat aan de rivier is gelegen. Daar wordt de zalm gewogen en geregistreerd. Hij krijgt een tag door zijn bek en mag dan meegenomen worden. Deze tags zijn plastic bandjes die worden uitgegeven door de Fishery Board en zijn in het leven geroepen om stroperij tegen te gaan. Op deze tags staan registratiegegevens.

Ook zijn we naar de meest bekende hengelsportwinkelier MichaeL Swartz gegaan. Michael is een goede vriend en bekende van John. In zijn toko, vaak door wereldberoemde personen bezocht, hebben we wat spullen aangeschaft; John een mooie eenhandige zalmhengel merk Scierra voor een 7/8 lijn, en ik wat kleine zalmvliegen, gebonden op kleine dreggen. Vervolgens zijn we doorgereden naar Westport. In Westport aangekomen hebben we allereerst Vincent Bourke, ook een goede vriend van John, bezocht. Bij de heer Bourke koopt John met Kerst jaarlijks de zalm voor zijn bedrijf en voor onze clubleden.

In dit plaatsje hebben we vervolgens een Ierse lunch gebruikt en hebben toen onze weg vervolgd naar onze eindbestemming. Na circa een half uur rijden arriveerden we in Aasleagh Lodge. Het is een zeer mooi en indrukwekkend gezicht als je komt aanrijden en je ziet dan de prachtige waterval en wat hoger op de berg een mooi wit gebouw: Aasleage Lodge onze verblijfplaats.
De kamer waar we onze intrek namen was dezelfde kamer waar John en Rob altijd slapen als ze hier vissen een prachtige tweepersoonskamer met twee tweepersoonsbedden een douche en toilet. Alles was pas gerenoveerd met de typische bijzonderheid dat er op de wasta­fel alleen een koudwaterkraan aanwezig was en bij de WC een steunbeugel voor een medemens die zich per rolstoel verplaatst.
Het eten in de lodge is voortreffelijk, soep vooraf, vervolgens het hoofdge­recht, dan een zoet toetje en ten slotte een kaasplankje met als laatste kof­fie. Het eten wordt verzorgd door de vrouw van Jim Stafford (manager van de fishery) bijgestaan door een oude dame die vroeger keukenprinses was bij de vroegere eigenaar van de Lodge, Lord Brabourne. Deze Lord heeft, nadat hij indertijd bij de IRA-aanslag op Lord Mountbatten levensgevaarlijk gewond raakte, de lodge verkocht aan de Fishery Board.

Ik begrijp nu waarom Rob B, ook al vangt hij nooit wat, toch graag wil gaan vissen op de Erriff. Nu een kort verslag per dag in telegramstijl.

Eerste Dag vissen - Zondag 17 Juni Beat 8.

De hele dag gevist 's morgens druilerig weer 's middags prachtig zonnig weer.

Gevist met twee en eenhandige hengel.
Gevangen aan de tweehandige hengel een parr (dit is een klein zalmpje) en aan de eenhandige wat kleine forelletjes.

Geen van beiden een zalm gevangen.

Beiden last van onze rug, werpen met een tweehandige hengel ga je op den duur toch voelen.

De twee Engelsen die bij het diner achter ons zaten hadden beiden er twee gevangen en een paar gemist.

Dag twee -  Maandag - Beat 4.

's morgens mooi weer/s middags weer flinke wind.

John vangt 's morgens een zalm op de vlieg en 's middags kon ik er voor hem een scheppen die met de spinhengel werd gevangen.

Dag drie - Dinsdag - Beat 7.

Beiden niets gevangen. De Engelsen achter ons weer twee zalmen.

Dag vier - Woensdag - Beat 5.

Er woedde een hevige storm en er viel praktisch niet te vissen. Iedereen was gestopt met vissen en niemand had wat gevangen.

Naar Ballina gereden en wat spullen gekocht.

Dag vijf - Donderdag - Beat 9 en 3.

Beiden geen zalm gevangen. De twee Engelsen achter ons weer wel.

Dag zes - Vrijdag - Beat 6.

's morgens niets gevangen 's middags is John naar Westport gereden om zijn gerookte zalmen op te halen. In Doyles Pool zag ik hier en daar wat kleine vissen stijgen en besloot ik om de laatste middag toch maar de wat kleinere vissen te gaan vangen die je zag stijgen.

Dunnere punt aangeknoopt (20/00) en een droge vlieg een Green Peter.
Na de eerst worp direct beet een klein parretje. Volgende worp bruin forelletje.

Volgende worp een zalm kopschuddend aan de oppervlakte.........ik heb een zalm gehaakt, hoe is het mogelijk, als ik hem maar kan behouden, allerlei gedachten schieten door mijn hoofd: zou ik dan toch straks John een zalm kunnen laten zien?! Het lukt mij om mijn kalmte te bewaren, voorzichtig dril ik de zalm en na enige tijd kreeg ik het idee dat ik hem wel voorzichtig op de kiezelbank kon trekken. Alles ging goed tot het moment dat nog een deel van zijn staart in het water bevond, toen begon de zalm als een waanzinnige te spartelen.......de haak schoot los en spartel ...spartel ...spartel ...flop weer het water in. Verbijsterd stond ik op de kant en een welgemeend potverdorie ontsnapte aan mijn lippen, dit had ik niet verwacht weer niets........nou ja ik had hem dan toch gevoeld, toch de sensatie gevoeld van de weerstand die een zalm geeft aan de vliegen hengel, en ik was nu voor eeuwig 'gehaakt', want dit wil ik nog een keer meemaken, maar dan de zalm wel landen.

Vissen op zalm eist volharding, grondige kennis van je water en vooral geloof in wat je aan het doen bent. In tegenstelling met het vissen op forel die je af en nog wel eens ziet stijgen zie je bij het vissen op zalm helemaal niets, je weet niet waar je aan het vissen bent, of er zalm aanwezig is, of je op de juiste manier vist, of je met de juiste vlieg vist, tevens is de zalm zeer onberekenbaar in zijn gedrag en slaat toe op de momenten dat je het niet verwacht.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten eet de zalm tijdens zijn tocht naar zijn paaiplaats niets.

Het vissen op zalm gebeurt meestal door de vlieg onder een hoek van 45 graden stroomafwaarts te vissen en door mending van de lijn met de stroom mee te laten voeren totdat de vlieg zich recht stroomafwaarts onder je bevindt en dan kun je soms de vlieg nog even iets binnen strippen en vervolgens weer onder een hoek van 45 graden te presenteren. Dan wat passen stroomafwaarts maken en vervolgens dezelfde procedure weer opnieuw.

Voor het werpen met tweehandige vliegenhengels is het belangrijk dat je de enkele en dubbele speycast beheerst.

Zo, ik hoop met dit stukje een kleine impressie te hebben gegeven van het vissen op zalm.